Onboarding & offboarding

You never get a second chance to make a first and last impression

You never get a second chance to make a first and last impression

Veel organisaties vrezen een hoog verloop van medewerkers. Want, daar gaat de investering in werving en ontwikkeling van medewerkers. En wat gebeurt er met alle opgebouwde kennis en ervaring?

Uit onderzoek wordt duidelijk dat deze zorgen om een hoog verloop onterecht zijn. Wat blijkt: Mensen die vaak wisselen van baan brengen kennis van concurrenten, kunnen snel leren en netwerken en zijn topperformers. Na 3 jaar in dezelfde functie leren mensen zelden nog iets nieuws. En daarnaast zijn we allemaal one-time-only innovators.

Omarm job hoppers

Joost Uitdewilligen, Creatief Directeur bij TinQwise: “Organisaties kunnen de groep werknemers die vaak van baan switchen dus beter omarmen in plaats van vrezen. Het vereist wél een nieuwe manier van denken. In plaats van investeren in headhunters, loyality programs en langdurige development programs kun je er als organisatie ook voor zorgen dat je het tempo van in- en uitstroom van talent hoog en goed houdt. Dat betekent dus faciliteren van en investeren in on- en offboarding. Goed voor je reputatie en je netwerk.”

Zo pak je dat aan:

Omarm job hoppers

Elk bedrijf, hoe groot of klein ook, is in staat om onboarding en offboarding voor de professional van nu te organiseren. Een aantal richtlijnen is hier van belang:

Joost: ”Het belangrijkste is dat je een proces inricht, voor komen en gaan. En bij offboarding ongeacht de manier waarop iemand vertrekt. Zorg dat dat proces niet alleen praktisch is (hier is je bureau, of, lever hier je laptop en mobiel in), maar verbind hearts and minds. Ontdek of en hoe mensen kennis willen achterlaten en faciliteer dat. En, zorg voor een goede community.

In een zo snel veranderende wereld veranderen de doelstellingen en kwaliteiten van mensen ook snel. Om zoveel mogelijk plezier te hebben van zowel arriverende als vertrekkende medewerkers pleiten wij voor top notch on- en offboarding. Uit onderzoek van Accenture blijkt dat 55% van vertrekkende medewerkers geïnteresseerd is om via een online connectie alsnog bij te dragen aan jouw succes als vorige werkgever als daar een serieuze incentive aan gekoppeld is. Daar liggen dus echt kansen.”

Deze klanten hielpen we al met hun onboarding & offboarding

  • Tommy Hilfiger
  • Hunkemöller
  • ABN Amro
  • Randstad
  • Arcadis
  • Takeaway
  • Debuut
  • Axis

Lees & bekijk meer

Of bekijk hiernaast het interview met Anne Jaakke, Global HR Director bij Hunkemöller. Hunkemöller is één van de voorlopers als het gaat om onboarding. Volgens Anne Jaakke gaat het om de beleving: “Emotie is everything.”