Social Learning

Slimmer en socialer

Slimmer en socialer

Social learning is leren van elkaar: in interactie met anderen kom je tot nieuwe kennis en inzichten. Het is de oudste manier van leren. Waarom het nu zoveel aandacht krijgt? Dat heeft te maken met technologie: sociale technologie helpt bij samenwerken, communiceren én leren.

Social media geven je de regie over je eigen leerproces: jij bepaalt wat je leert en ook waar en wanneer. Met social media kun je samenwerken én ‘samenleren’: als je je mening, ervaring of kennis deelt, kun je iemand inspireren of iets leren: kijk maar naar Youtube of LinkedIn. Samen kun je ook een probleem (leren) oplossen.

Veel organisaties vinden het nog eng. Bij een traditionele online training heeft de afdeling L&D de regie over wat iemand leert, en wanneer en hoe dat gebeurt. Maar hoeveel grip heeft L&D op social learning? Want wat wordt er gedeeld en wie leert daar dan iets van? En wanneer gebeurt dat?

Een eerste stap richting social learning kan zijn om een aantal werkvormen toe te voegen aan een leerinterventie, maar in de kern gaat het erom dat je als organisatie erkent en toestaat dat mensen van elkaar (kunnen) leren. En dat kan een mindshift vragen. L&D kan social learning niet sturen, wél faciliteren: bijvoorbeeld door gebruik te maken van een online academy waarin mensen kennis kunnen delen en met elkaar kunnen samenwerken.

Wil dit succesvol zijn, dan moet je goed weten hoe je dat aanvliegt. Er daar kunnen wij je bij helpen. TinQwise helpt organisaties hun eigen social learning strategie te ontwikkelen en te implementeren. 

Klanten die al sociaal leren

  • Tommy Hilfiger
  • Anne Frank Stichting
  • Hunkemöller
  • ABN Amro
  • Van Lanschot
  • Novartis
  • Pameijer
  • Debuut
  • IKEA

Andere leervormen