Stedin

De case
Onboard met duurzaamheid

Onboard met duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk thema, ook voor netbeheerder Stedin. Daarom hebben zij hun strategie, missie en huisstijl recentelijk compleet vernieuwd. Maar zo’n nieuwe koers vraagt ook om een omslag bij de medewerkers. En waar beter beginnen, dan bij nieuwe collega's?

Aan TinQwise werd dus de vraag gesteld om een online onboardingtraject te ontwikkelen. Deze onboarding dompelt nieuwe medewerkers, van monteurs tot leidinggevenden, compleet onder in de Stedin-cultuur. Weten waar je werkt en waar het bedrijf voor staat. Zodat je je als kersverse medewerker gelijk onderdeel voelt van het bedrijf. 

Slimmer

Iedere maand starten gemiddeld zo’n 25 nieuwe medewerkers bij Stedin. In 100 dagen worden deze nieuwe collega's compleet 'geelgewassen' en maken ze kennis met de Stedin-cultuur. Via korte learning bites worden ze gestimuleerd om niet alleen online, maar ook offline aan de slag te gaan. En om het behapbaar te houden, wordt de hoeveelheid content afgebouwd richting het einde van de onboarding. Zodat je niet te veel op je bordje krijgt naast het toenemen van je normale werkzaamheden. 

Slimmer

Socialer

TinQwise start altijd bij de groep. De onboarding van nieuwe mensen verloopt namelijk beter en sneller als het een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Op je eerste dag kun je bijvoorbeeld via het platform in contact komen met iemand die al twee maanden geleden is begonnen bij Stedin. Diegene heeft hetzelfde traject meegemaakt en dingen uitgezocht die jij nog moet uitvinden. In de learning bites word je gestimuleerd om vragen te stellen op de sociale tijdlijn en om elkaar te helpen. Niet alleen online, door te reageren op elkaar, maar ook offline. Drink eens een kop koffie met een collega!

Socialer

Portfolio

Nieuwe medewerkers hebben een frisse blik op het bedrijf. Daarom krijgen zij een 100-dagen opdracht: kijk tijdens je onboarding naar Stedin als organisatie. Wat valt je op? Wat doet Stedin goed, en wat kan er beter? Nadat ze 100 dagen in dienst zijn, mogen de nieuwe medewerkers hun ervaringen en feedback met Stedin delen in een presentatie of gesprek. Deze input hiervoor wordt al verzameld tijdens de onboarding: in de learning bytes zitten namelijk korte reflectiemomenten ingebouwd. De antwoorden op die vragen worden opgeslagen in je portfolio, zodat je uiteindelijk je eigen (printbare) feedback op één pagina hebt staan. Zodat niet alleen jij leert, maar Stedin ook van jou kan leren. 

Portfolio

Deze TinQers werkten mee aan dit project