TinQwise lanceert interactieve doelgroep-app

Met onze gloednieuwe doelgroep app checken we de leerbehoeften en wensen van de doelgroep. Ook kunnen we nagaan of de leeroplossing die we voor ogen hebben aansluit bij de verwachtingen. TinQer Jean-Luc Laval vertelt.

Wat is de doelgroep- app?

‘Samen met Contextmapp hebben wij een app gemaakt die ons in staat stelt de doelgroepen van onze leeroplossingen beter te onderzoeken. Via deze app kunnen we nog gerichter informatie ophalen. En belangrijker, ook op momenten dat we er niet zijn!’

Waarom heeft TinQwise deze app in het leven geroepen?

‘In onze projecten besteden we steeds meer aandacht aan onderzoek. En als we een oplossing bedenken, beginnen we altijd bij de doelgroep. We bezoeken de organisatie en houden gesprekken. Maar dan spreek je natuurlijk niet iedereen. Om nog meer informatie direct uit doelgroep te halen hebben we deze app ontwikkeld. Want wie weet beter waar behoefte aan is dan de doelgroep zelf? Met deze app is het gemakkelijker om input te monitoren over een langere periode. Zo halen we heel veel informatie uit de doelgroep, ook op momenten dat we er niet zijn. Plus het is een extra check als we doelgroep bezocht hebben of we alles goed begrepen hebben en of de leeroplossing ook daadwerkelijk aansluit.’

Wat moet ik me bij de doelgroep-app voorstellen?

‘Als je nieuwsgierig bent, kun je de app downloaden voor Android of IPhone in de appstore (zoek op TinQwise) maar je kan pas inloggen als je bent uitgenodigd door TinQwise. Maak je deel uit van de doelgroep, dan krijg je een inlog en word je dus ondervraagd via de app. Zo vragen we om het maken van een foto, video, geluidsfragment of stellen we open vragen. Je krijgt een pushberichtje als er een nieuwe vraag klaar staat met een tijdslimiet. Zo druppelt informatie bij ons binnen. Bovendien kunnen we hele gerichte informatie opvragen.’

Kun je een voorbeeld geven?

‘We gaan de app nu uitrollen bij een grote Hogeschool. We willen van de studenten weten hoe hun digitale werkomgeving eruit ziet en of het werkt. Dus vragen we de studenten via de app, op welke plek ze zijn, wat ze aan het doen zijn en bijvoorbeeld of ze een foto willen maken van hun beeldscherm. Daar vragen we dan bijvoorbeeld bij: ‘noem twee dingen die je beter zou maken?’. Of als we het binnen een bedrijf zouden uitrollen: ‘Maak eens een foto van iets waarin jij de kernwaarden van je bedrijf herkent.’ Dit is dan extra input voor het project. Uiteindelijk maken we de leeroplossingen voor de eindgebruiker. Via deze weg willen we het nog meer laten aansluiten op de behoeftes van de doelgroep. Daarnaast kunnen we het ook gebruiken als evaluatie-tool, om te checken of een leeroplossing ook daadwerkelijk functioneert zoals wij voor ogen hadden.’

Hoe waren de reacties?

‘We hebben nu de eerste testen binnen en die zijn veelbelovend. Het kost weinig tijd en mensen vinden het leuk om hun iPhone in te zetten voor beeldmateriaal en interactie. Vaak willen mensen namelijk best zelf meewerken aan hun eigen ontwikkeling maar hebben zij minder zin om een halve dag in een testpanel of iets dergelijks te zitten. Via deze weg is iedereen vrij om op eigen wijze en in kort tijdsbestek bij te dragen. Ik denk dat het veel gaat betekenen voor de kwaliteit van onze leeroplossingen.’