Succesvol offboarden: Zo doe je dat

Succesvol offboarden: Zo doe je dat

Mensen wisselen steeds vaker van baan. Wereldwijd. Dat blijkt uit cijfers uit het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dit komt door:

  • Afnemende loyaliteit naar de werkgever. Door de crisis weten mensen dat bedrijven ook niet voor hen zorgen als het erop aankomt.
  • Een groeiend geloof in self-management: geluk is een keuze
  • Technologische ontwikkelingen die de efficiëntie in het dagelijks leven verhogen: door online solliciteren en netwerken kost het switchen van baan maar weinig tijd.

Veel bedrijven maken zich hier zorgen over. Want, daar gaat de investering in werving en ontwikkeling van je mensen. En wat gebeurt er met alle opgebouwde kennis en ervaring?

Uit onderzoek wordt duidelijk dat deze zorgen onterecht zijn. Wat blijkt:

Learnings

  • Mensen die vaak wisselen van baan zijn topperformers.

    Dit komt omdat ze zich snel nuttig willen voelen in een organisatie.

  • Na 3 jaar in dezelfde functie leren mensen zelden nog iets nieuws.

    En leveren ze hun werkgever dus ook geen nieuwe dingen meer op.

  • We zijn allemaal one-time-only innovators.

    Dus juist van waarde voor verschillende werkgevers.

  • Mensen die vaak wisselen van baan brengen kennis van concurrenten.

  • Mensen die snel wisselen van baan kunnen snel leren en netwerken.

    Dit komt omdat ze zichzelf continu opnieuw moeten uitvinden.


Omarm jobhoppers

Joost Uitdewilligen, Creatief Directeur bij TinQwise: “Organisaties kunnen de groep werknemers die vaak van baan switchen dus beter omarmen in plaats van vrezen. Het vereist wél een nieuwe manier van denken. In plaats van investeren in headhunters, loyality programs en langdurige development programs kun je er als organisatie ook voor zorgen dat je het tempo van in- en uitstroom van talent hoog en goed houdt. Dat betekent dus faciliteren van en investeren in onboarding én offboarding. Goed voor je reputatie en je netwerk.”

Omarm jobhoppers

Offboarding

Offboarding heeft veel impact. Voor werknemer én werkgever. Mensen zijn gemotiveerd om kennis over te dragen, omdat het nog een laatste visitekaartje is. Iemand die vaak wisselt van baan wil graag dat al zijn werkgevers tevreden terugblikken. Voor het eigen netwerk houden mensen graag contact. Daar staat tegenover dat een slecht offboardingproces alsnog een positieve werkervaring kan “verpesten”.

Elk bedrijf, hoe groot of klein ook, is in staat om onboarding en offboarding voor de professional van nu te organiseren. Een aantal richtlijnen is hier van belang:

Aan de slag

  • #1 Richt een proces in.

    Welke stappen zijn nodig? Wie is waarvoor verantwoordelijk?

  • #2 Sta stil bij de emotie van de vertrekkende medewerker.

    Laat waardering blijken.


  • #3 Zorg voor overzicht en duidelijkheid.

    Het moet helder zijn wat er verwacht wordt.

  • #4 Benut het moment.

    Vraag om feedback.


  • #5 Doe iets met de feedback.

    Zet het om naar acties en verbeterpunten.


  • 6. Keep in touch.

    Geef ruimte voor een boomerang effect.


Meer weten over onboarding?

Deze TinQers weten alles over dit thema.

Meer weten? Stel hier je vraag