Onboarding & offboarding

Mensen wisselen steeds vaker van baan. Wereldwijd. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Dit komt door:

  • Afnemende loyaliteit naar de werkgever. Door de crisis weten mensen dat bedrijven ook niet voor hen zorgen als het erop aankomt.
  • Een groeiend geloof in self-management: geluk is een keuze
  • Technologische ontwikkelingen die de efficiëntie in het dagelijks leven verhogen: door online solliciteren en netwerken kost het switchen van baan maar weinig tijd.

Zorgen om hoog verloop?

Veel organisaties vrezen een hoog verloop van medewerkers. Want, daar gaat de investering in werving en ontwikkeling van medewerkers. En wat gebeurt er met alle opgebouwde kennis en ervaring?

Uit onderzoek wordt duidelijk dat deze zorgen om een hoog verloop onterecht zijn. Wat blijkt:

Learnings

  • Mensen die vaak wisselen van baan zijn topperformers

    Dit komt omdat ze zich snel nuttig willen voelen in een organisatie.

    Bron: Patty McCord Consulting – former chief talent officer Netflix
  • Na 3 jaar in dezelfde functie leren mensen zelden nog iets nieuws

    En leveren ze hun werkgever dus ook geen nieuwe dingen meer op.

    Bron: Penelope Trunk – zakenvrouw, auteur 'The new rules for Success' en 'A blueprint for a new path to Success' en blogger 
  • We zijn allemaal one-time-only innovators

    Dus juist van waarde voor verschillende werkgevers.

    Bron: Careerbuilder

  • Mensen die vaak wisselen van baan brengen kennis van concurrenten


    Bron: Brandon Rigoni, Harvard Business Review en Careerbuilder

  • Mensen die vaak wisselen van baan kunnen snel leren en netwerken

    Dit komt omdat ze zichzelf continu opnieuw moeten uitvinden

    Bron: Careerbuilder

Omarm jobhoppers

Joost Uitdewilligen, Creatief Directeur bij TinQwise: “Organisaties kunnen de groep werknemers die vaak van baan switchen dus beter omarmen in plaats van vrezen. Het vereist wél een nieuwe manier van denken. In plaats van investeren in headhunters, loyality programs en langdurige development programs kun je er als organisatie ook voor zorgen dat je het tempo van in- en uitstroom van talent hoog en goed houdt. Dat betekent dus faciliteren van en investeren in on- en offboarding. Goed voor je reputatie en je netwerk.”

Onboarding

Uit onderzoek van TinQwise komt naar voren dat in Nederlandse organisaties heel wisselend aandacht wordt besteed aan onboarding. Sommige bedrijven doen niets, andere het noodzakelijke, maar er zijn ook bedrijven die er echt voor zorgen dat nieuwe medewerkers landen. TinQer Pim Peters interviewde verschillende professionals en vroeg naar hun belevenissen. Bekijk de video:

Hunkemöller

Interview met Anne Jaakke

Eén van de voorlopers als het gaat om onboarding is lingeriemerk Hunkemöller. Volgens Anne Jaakke, Global HR Director bij Hunkemöller, gaat het om de beleving: “Emotie is everything.” 

Hunkemöller ontwikkelde samen met TinQwise ‘Live it Up!’; een wereldwijd innovatief online onboarding programma in 17 talen, compleet met events, dat de komende twee jaar maar liefst 22.000 nieuwe medewerksters ‘inwerkt'.

Bekijk hierboven het interview met Anne en hieronder het online onboarding programma van Hunkemöller.

Bekijk de video

Hunkemöller: Live it Up!


Offboarding

Uit de interviews blijkt dat offboarding net als onboarding veel impact heeft. Zowel voor de werknemer als voor de werkgever. Mensen blijken ook best gemotiveerd om kennis over te dragen, omdat het voor hen nog een laatste visitekaartje is. Iemand die vaak wisselt van baan wil graag dat al zijn werkgevers tevreden terugblikken op zijn of haar bijdrage aan de organisatie. Voor het eigen netwerk houden mensen graag contact met mensen en organisaties die zij hebben verlaten. Daar staat tegenover dat een slecht offboarding proces alsnog een positieve werkervaring kan “verpesten”.

Aan de slag

Elk bedrijf, hoe groot of klein ook, is in staat om onboarding en offboarding voor de professional van nu te organiseren. Een aantal richtlijnen is hier van belang:

Joost: ”Het belangrijkste is dat je een proces inricht, voor komen en gaan. En bij offboarding ongeacht de manier waarop iemand vertrekt. Zorg dat dat proces niet alleen praktisch is (hier is je bureau, of, lever hier je laptop en mobiel in), maar verbind hearts and minds. Ontdek of en hoe mensen kennis willen achterlaten en faciliteer dat. En, zorg voor een goede community.


In een zo snel veranderende wereld veranderen de doelstellingen en kwaliteiten van mensen ook snel. Om zoveel mogelijk plezier te hebben van zowel arriverende als vertrekkende medewerkers pleiten wij voor top notch on- en offboarding. Uit onderzoek van Accenture blijkt dat 55% van vertrekkende medewerkers geïnteresseerd is om via een online connectie alsnog bij te dragen aan jouw succes als vorige werkgever als daar een serieuze incentive aan gekoppeld is. Daar liggen dus echt kansen.”

Lees ook:

Deze klanten hielpen we al met hun onboarding & offboarding

  • Hunkemöller
  • ABN Amro
  • Randstad
  • Arcadis
  • Takeaway
  • Debuut
  • Axis

You never get a second chance to make a first & last impression

Op zoek naar meer inspiratie of concrete handvatten om de on- en offboarding bij jouw organisatie te verbeteren? We helpen je graag. Laat hier je vraag achter en wij nemen contact met je op.