

Wat wil je weten?
- WHY. Voor welke uitdagingen biedt performance support een antwoord?
- WHAT. Wat verstaan we onder performance support?
- HOW. Hoe zetten bedrijven performance support succesvol in?
- RECAP. Wat mag je zeker niet vergeten?
Anywhere, anytime, any device. Door de komst van flexibel werken, smartphones en tablets kan leren altijd en overal en wordt het steeds vaker mobile first aangeboden.
Communities. Leren doe je niet alleen. Er gaat meer aandacht naar het opzetten van blijvende structuren waarin actief en continue kennis wordt gedeeld.
Wiki's. Content wordt een gedeelde verantwoordelijkheid rondom onderwerp of thema. Experts kunnen bij voorkeur zelf informatie wijzigen en/of aanvullen.
Leren als business case. In toenemende mate wordt van leeroplossingen het effect op business performance vastgesteld én gemeten.
Daarnaast omarmen we in groten getale het 70:20:10 leerconcept van Charles Jennings. Hierin onderscheiden we drie vormen van leren.
Met name het informeel, of on-the-job, leren door middel van oefening, nadoen en continue feedback spreekt werkgevers en werknemers aan. (En dat is ook precies waar performance support zich bevindt.)
De kern van performance support zit in ondersteuning op de juiste manier en op het juiste moment. Bob Mosher beschrijft in zijn theorie over performance support vijf type leermomenten. Bij de eerste twee adviseert hij formeel leren, bij de laatste drie performance support. Zo onderhoudt (sustain) je de performance.
Hanteer bij het ontwikkelen van performance support op alle momenten en niveaus van diepgang duidelijke design principles.