Anne Frank Stichting

De case
Serious game: racisme in voetbal

Serious game: racisme in voetbal

Iedereen kent het Anne Frank Huis. Wist je dat de Anne Frank Stichting, die dit wereldberoemde museum beheert en openstelt voor publiek óók educatief materiaal ontwikkelt? Over thema’s als racisme, vooroordelen en discriminatie bijvoorbeeld.

Een opdracht van de Anne Frank Stichting is om racisme in voetbal bespreekbaar te maken voor jongeren tussen de 11 en 16 jaar. Maar hoe bereik je die doelgroep het beste met zo’n serieuze boodschap?

Samen ontwikkelden we de serious game ‘Aftrap. De bal ligt bij jou.’ Dit spel maakt gebruik van een scenario based learning-strategie waarbij jongeren direct het effect van hun gemaakte keuze ervaren. En effectieve strategie die zorgt dat ze veel leren in korte tijd. Learning by playing

Joram Verhoeven, Anne Frank Stichting

"Het is bijzonder om te zien hoe een beknopt plan op papier in enkele maanden samen uitgewerkt wordt tot een speelbare, educatieve en spannende game voor jongeren." 

Joram Verhoeven, Anne Frank Stichting
Bekijk de video

Voetbal is een teamsport. Toch heeft elke speler een eigen positie en rol tijdens de wedstrijd en loopt daardoor tegen situaties aan. Op die momenten moet je onafhankelijk van je teamgenoten keuzes maken. Maar wat als je die keuze niet in je eentje wil of kan maken en je input nodig hebt van je team? Hoe reageer je bijvoorbeeld op een discriminerende tegenstander? Wat doe je als toeschouwers agressief worden of je teamgenoot bedreigen?

Een goed team treedt altijd op als collectief. Een eerste stap is dat je dit soort situaties herkent en afspraken maakt hoe je er mee omgaat.

In de game wordt een schoolvoetbaltoernooi gespeeld. Tijdens, voor en na het toernooi stuit het team op verschillende lastige situaties, waarbij de spelers onder tijdsdruk keuzes moeten maken. Elke keuze wordt met elkaar gemaakt aan de hand van een scenario. Bij elk scenario krijgen spelers de vraag “Wat zou jij doen?”

Ze kunnen stemmen met hun smartphone of tablet. Het resultaat van de stemmen wordt getoond en samen beslissen de spelers hoe ze omgaan met de verschillende lastige situaties. Op een speelse manier ontdekken ze hoe ze denken over en reageren op onderwerpen als respect, discriminatie en vooroordelen.  

KNVB en voetbalclubs

De game kan volledig online gespeeld worden, maar ook in voetbalkantines of op scholen. De Anne Frank Stichting wil zoveel mogelijk jongeren bereiken met dit onderwerp en werkt samen met de KNVB en verschillende clubs zoals Excelsior en ADO Den Haag. 

KNVB en voetbalclubs

Je eigen serious game lanceren?

Onze specialisten van TinQwise Immersive helpen je graag. Vraag een demo aan.

Deze TinQers werkten mee aan dit project