QuaRijn en Careyn

Bekijk de video

REIN World of Care Academy

Vergrijzing, personeelstekorten, bezuinigingen, wetgeving, technologische ontwikkelingen. De ouderenzorg verandert continu. De kwaliteit staat daardoor steeds meer onder druk. Door focus op efficiëntie blijft er weinig tijd over voor de menselijke kant van de zorg of voor het bewaken en verbeteren van kwaliteit van de zorg.

Ouderenzorgorganisaties QuaRijn en Careyn namen daarom het inititatief om een organisatie-overstijgend leerprogramma te creëren waarbij in 2022 35 ouderenzorgorganisaties met in totaal 14.000 zorgmedewerkers uit de regio Utrecht aangesloten zullen zijn. Deze 35 organisaties bieden zorg aan ongeveer 15.000 ouderen. 


Samen ontwikkelden we REIN World of Care Academy, een innovatieve, flexibele blended leeroplossing die de brede groep zorgverleners in zijn kracht zet om samen met hun naaste collega’s te blijven ontwikkelen en verbeteren. Vanuit gedeelde passie, met meer persoonlijke aandacht voor de ouderen. 

Meet Rein

Centraal in de academy staat het personage Rein en zijn wereld. Vroeger werkte Rein ook in de ouderenzorg. Nu is hij cliënt en heeft hij zelf zorg nodig.

Zorgverleners zijn doeners en dragen het liefste bij aan de gezondheid en het welzijn van hun cliënten. Hun interesse ligt niet altijd bij leren, vooral niet als dat uit een boek moet of op een computer. En ze hebben er ook weinig tijd voor.

Rein laat zien hoe het terugbrengen van persoonlijke aandacht én leren en verbeteren niet alleen het leven van de client leuker maakt, maar ook dat van de zorgverlener.   

Meet Rein

Je eigen academy lanceren?

Dat kan met Qollab LXP, your upskill academy. Wij helpen je met goede didactiek, het inrichten van learning journeys, het opzetten van skilltrees en het maken van engaging content. Ga naar Qollab LXP.


De REIN World of Care Academy is een blended leeroplossing in de breedste zin. Centraal in het blended programma staan de thema’s persoonlijke ontwikkeling, teamontwikkeling en mensgerichte zorg. 

Het programma maakt zorgverleners bewust van het belang van blijven leren, ontwikkelt vaardigheden en verdiept kennis. Dit alles in een geheel van diverse leervormen: de zorgverleners leren offline en online, individueel en in een groep, zelfstandig of begeleid.

Er is een uitgekiend verband tussen de verschillende leervormen en -activiteiten. Aan het einde van elk leermoment sporen we de zorgverlener aan om een volgende leervorm van een thema te ontdekken. 


De blended leeroplossing bestaat uit de volgende elementen:

1. Een toolkit met offline spellen en activiteiten

2. Een online platform met daarin:

  • Learnings gericht op bewustwording en reflectie, kennis, houding en gedrag.
  • Een talentenanalyse en 360 graden feedback tool
  • Een persoonlijk ontwikkelplan
  • Een online community
  • Een performance support app 

3. Begeleide teamsessies 

Bekijk de video

Reacties van zorgverleners

Reacties van cliënten

  • “Het visspel (Vissen en gissen) is een heel leuk spel. Jammer genoeg speelt de zuster wel eens vals, waardoor ik verlies. Maar het plezier is er niet minder om.”

    Dhr. Van de Haven

  • “Het spel met de ballon zorgt ervoor dat we allemaal weer gaan bewegen. Niemand wil verliezen, dus we doen allemaal mee."

  • “Dat wij ouderen zoveel plezier met een ballon kunnen hebben, dat had ik niet gedacht van tevoren. Nu wil ik het niet missen.”

    Mw. Van Maarseveen

Resultaten

De resultaten tot nu toe zijn fantastisch! In september 2019 startten we met de pilot van REIN World of Care Academy bij QuaRijn en Careyn en vanaf februari 2020 met de gefaseerde uitrol naar de andere ouderzorgorganisaties in de regio Utrecht.

In juni 2020 is 33 procent van de zorgmedewerkers van de aangesloten organisaties actief op het online platform. En zijn er al 16 van de 35 getargete zorgorganisaties aangesloten. Dat betekent dat we voorlopen op de planning naar 2022 toe. 

COVID-19

Begin maart 2020 ging Nederland in een lock-down als gevolg van COVID-19. Juist in de ouderenzorg had COVID-19 enorme consequenties: geen bezoek meer en op diverse manieren afstand tussen verzorgenden en cliënten. Het is voor zowel cliënten als verzorgenden een enorm onzekere tijd geweest. Teamsessies in het kader van REIN werden opgeschort, maar de andere elementen konden gewoon worden gebruikt. REIN voorzag zorgpersoneel ook razendsnel in een online learning over COVID-19. In februari en maart was een duidelijke piek te zien in het aantal malen dat gebruikers Corona-gerelateerde performance support-vragen stelden. 

Deze TinQers werkten mee aan dit project