Anne Frank Stichting

De case
Open deur?! - Serious game voor en door het mbo

Open deur?! - Serious game voor en door het mbo

We kennen allemaal het Anne Frank Huis, het museum is over de hele wereld bekend. Maar de Anne Frank Stichting is meer dan een museum, ze maakt lesmateriaal over Anne Frank maar ook over nog steeds actuele thema’s als discriminatie, vooroordelen, burgerschap en verbinden.

Om mbo studenten (niveau 1 t/m 4) te leren omgaan met diversiteit, vroeg de Anne Frank Stichting ons een serious game te ontwikkelen. Samen met stakeholders uit het veld en de doelgroep maakten we ‘Open deur?!’. Dit spel maakt gebruik van een scenario based learning-strategie waarbij studenten direct het effect van hun gemaakte keuze ervaren. Een effectieve strategie die zorgt dat ze veel leren in korte tijd (Learning by doing).

Open deur?!

Bekijk de video

Saskia Kok, Projectleider voor Digital Leren bij Anne Frank Stichting

"Studenten leven vaak in hun eigen bubbel, het is belangrijk hun daar bewust van te laten zijn en dat te doorbreken. Open deur?! biedt studenten een veilige wereld om een eerste stap te zetten en écht contact te maken met de ander. Ontmoeten en verbinden staat centraal. Ik ben trots op het gezamenlijke resultaat en dat we via Open deur?! hieraan bij kunnen dragen!"

Het spel

De eerste stap is: ‘Stap in de wereld van een ander’. Dat doet de student door in de huid te kruipen van Stephen, een 19 jarige mbo student die voor de deur van zijn flat een mysterieus pakketje vindt. Hij heeft 24 uur de tijd om het pakketje bij de juiste bewoner te brengen. Hoe hij dat doet en hoe de kennismaking verloopt, bepaalt de student als speler zelf. De flat van Stephen kent 7 bewoners, met diverse achtergronden en verhalen. De studenten beslissen telkens zelf welke keuzes Stephen maakt. Nemen ze de tijd om Stephen kennis te laten maken met de bewoners en laten ze hem luisteren naar hun verhaal of laten de studenten Stephen recht op zijn doel afgaan?

Door het spel leren studenten anderen en zichzelf kennen. Omgaan met diversiteit, met name gender, religie en etniciteit, staat centraal. Het interactieve spel verbindt door jongeren te laten kennismaken met persoonlijke verhalen, emoties en meerdere perspectieven. Door open vragen te stellen, te luisteren naar diverse ervaringen en dóór te vragen vinden ze de eigenaar van het pakketje.  

Het spel

Het educatieve doel

De studenten leren dat ze door open vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn en te luisteren naar diverse ervaringen beter in contact komen met de ander. Openstaan voor verschillen en andere meningen helpt studenten om zich te verplaatsen en te verbinden met anderen. Belangrijke vaardigheden die de student verder helpt in hun dagelijkse leven en stage. Open deur?! sluit daarnaast aan bij het curriculum Burgerschap van het mbo binnen de politiek-juridische en sociaal maatschappelijke dimensie en bevordert kritische denkvaardigheden.

Het educatieve doel

Actief burgerschap

Wat heb je aan het einde van het spel geleerd? Gedurende het spel kom je erachter dat je met een open houding en oprechte interesse écht in verbinding kunt komen met de ander. Belangrijke vaardigheden die de student verder helpt in hun loopbaan en bovendien bijdraagt aan actief burgerschap.

Actief burgerschap

Je eigen serious game lanceren?

Onze specialisten bij TinQwise Immersive helpen je graag verder. Vraag nu een demo aan!  

Deze TinQers werkten mee aan dit project