IKEA

De case
Interactief verhaal voor 500 voedselspecialisten

Interactief verhaal voor 500 voedselspecialisten

IKEA verkoopt veilig én kwalitatief hoogwaardig eten in hun restaurants en bistro’s. Dat begint bij de inkoop van de juiste producten. Inkopers kijken altijd naar voedselkeurmerken. Maar er komen steeds meer keurmerken bij en daarom verhoogt IKEA haar standaard met een nieuwe richtlijn: Inkopers mogen alleen nog bestellen bij leveranciers met een keurmerk dat wordt erkend door het Global Food Safety Initiative (GSFI).

Hoe zorg je dat 500 voedselspecialisten alles weten van GSFI, het belang snappen van de nieuwe richtlijn én dus goed kunnen inkopen? Omdat het gaat om een groep mensen met een drukke agenda, ontwikkelden we geen standaard compliance training. We maakten een interactief verhaal, waarin we de specialisten meenemen in de wereld van de klant én de leverancier. 

Markus Lüken, IKEA

“Thank you so much for the delivery of the master version of GFSI. It was a very positive experience to use it on various devices with NO issues if it comes to technology.”

Markus Lüken, IKEA

Microlearning

Het interactieve verhaal is een korte leerinterventie van tien minuten, te volgen op mobiel, tablet en desktop. Een voorbeeld van microlearning, een leermethode die veel wordt ingezet bij drukke professionals. Zo kunnen ze leren, waar en wanneer ze willen. En het is leuk! Informatieve teksten worden afgewisseld met vragen en interactie.

Microlearning

Micro-animaties & WhatsApp

Een goed interactief verhaal inspireert én verrast. Er is daarom veel aandacht besteed aan micro-animaties. Knoppen en teksten bewegen bij gebruik en voedselspecialisten krijgen onverwachts een WhatsApp bericht van een auditor.  

Performance support

De voedselspecialisten moeten de certificaten van keurmerken verifiëren. We ondersteunen ze hierin door in het verhaal te linken naar de verificatiepagina. Dit is een vorm van performance support.  

Performance support

Prototyping

IKEA wilde snel beginnen. En dus hebben we samen een prototype gemaakt. Hierdoor hadden we snel inzicht in de opbouw van het verhaal en verbeterpunten. Vervolgens testten we het prototype met een groep voedselspecialisten. Dankzij hun feedback is het eindproduct enthousiast ontvangen door alle inkopers.

Meer weten?

Bekijk ook de 360 Food Safety Experience die we maakten met IKEA en waarmee we twee Learning Technologies Awards wonnen!

Meer weten?

Deze TinQers werkten mee aan dit project