Trimbos-instituut

De case
Immersive room: Ervaar de gevolgen van drugsafval

Immersive room: Ervaar de gevolgen van drugsafval

In Nederland wordt veel synthetische drugs geproduceerd voor de hele wereld. Vanuit het buitenland worden grote orders geplaatst, omdat Nederlandse drugs een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben en vaak betrouwbaar geleverd worden.

Dit is ook terug te zien in het aantal dumpingen en lozingen van drugsafval. In 2018 werden er in Nederland 292 dumplocaties en 82 productielocaties geregistreerd. Stoffen zoals zoutzuur beschadigen het milieu en het kost veel geld om dat weer op te ruimen.*

Het Trimbos-instituut onderzocht of mensen die drugs gebruiken zouden overwegen om dat niet te doen als zij zich meer bewust zouden zijn van de gevolgen van drugsafval voor het milieu.

Samen met Trimbos ontwikkelde TinQwise Immersive de Immersive learning room 'Bijtende Bende': een levensgrote virtuele 3D-omgeving die bezoekers de impact van drugsafval laat ervaren. Hiermee stonden zij een week lang op de Dutch Design Week

https://www.trimbos.nl/kennis/drugs-milieu-en-criminaliteit

Marjan Mohle, Trimbos-instituut

“In totaal hebben in één week tijd meer dan 1000 mensen de Immersive Room doorlopen. Mensen stonden elke dag weer in de rij om de ervaring te beleven!”

Marjan Mohle, Trimbos-instituut

Immersive learning room

In de immersive learning room ‘Bijtende Bende’ ervaren bezoekers de impact van drugsafval op het milieu. In een levensgrote 3D-omgeving spelen ze met elkaar een interactief spel. 

Het verhaal start met lekkende drugsvaten in het bos en leidt terug naar de verkoop en productie van drugs. Door middel van verschillende perspectieven leggen bezoekers de link tussen de drugsvaten in het bos en het bestellen van een pilletje.

Immersive learning room

  • Opbouwen voor de Dutch Design Week

    Opbouwen voor de Dutch Design Week

  • Theo en Jean-Luc van TinQwise Immersive

    Theo en Jean-Luc van TinQwise Immersive

  • Beeld testen in de immersive room

    Beeld testen in de immersive room

  • Beeld uit de immersive room: lekkende drugsvaten

    Beeld uit de immersive room: lekkende drugsvaten

  • Beeld uit de immersive room: een pilletje bestellen in de kroeg

    Beeld uit de immersive room: een pilletje bestellen in de kroeg

  • Honderden bezoekers tijdens de Dutch Design Week

    Honderden bezoekers tijdens de Dutch Design Week

Van plan tot realiteit in een maand

In krap een maand na de eerste schetsen op de tekentafel was de immersive learning room volledig operationeel en klaar voor gebruik op de Dutch Design Week. Met inhoudelijke input van Trimbos, natuurbeheer, politie en vele anderen. De immersive learning room is zo gemaakt dat hij kan worden hergebruikt. Het Trimbos-instituut gaat hem inzetten op de verschillende debatavonden over het thema drugs en milieu. 

Reacties van bezoekers

  • "Kort, krachtig, duidelijk en toegankelijk."

  • Eindcijfer: een 7.9

Meer weten over immersive learning?

Deze TinQers werkten mee aan dit project