

Werken in een nieuwe volledig geautomatiseerde terminal vergt nogal wat van medewerkers. Van terminal assistants tot operators en van process controllers tot managers. Daarom is er gekozen voor een blended opleidingstraject per functie, met e-learning, klassikale trainingen van inhoudsdeskundigen, on the job oefeningen en een game waarin je verschillende rollen kunt uitproberen.
De leeroplossing voor APM Terminals is maatwerk. Door ons in elke medewerker te verplaatsen maakten we een opleidingsplan dat precies laat zien wie wat moet leren en hoeveel tijd ze daarmee kwijt zijn. Elke medewerker snapt zo wat zijn/haar rol is binnen het grotere geheel, kan daarmee oefenen en effectief samenwerken met collega's.
We ontwikkelden de training terwijl de terminal nog werd gebouwd. Een hypermoderne terminal, waarin je als mens er alleen bent voor de dingen die de machine niet kan. Deze digitale transformatie vraagt om een andere mindset van medewerkers.
Hoe motiveer je die kraanmachinist, die normaal bovenin zijn kraan zit en de wind om zich heen voelt? Hij die straks op de nieuwe terminal de kraan bestuurt vanuit een centrale ruimte en eigenlijk alleen ingrijpt wanneer deze het niet doet? Dit doe je bijvoorbeeld door een gave pre-boarding met 3d-animaties. Zodat hij van tevoren al kennis opdoet en gemotiveerd is om aan de slag te gaan.