Van learning tool naar marketing tool

Steeds vaker schuift bij ons gesprek met HR of L&D managers ook een collega van marketing aan. Sterker nog, steeds vaker komt de vraag voor een academy vanuit marketing. In dit blog wil ik laten zien hoe onze klanten hun academies inzetten om hun merk te versterken. We zien één bekende en twee hele nieuwe doelgroepen die je, zeker met een LXP, kennis én merkwaarde kan geven. Leren en marketing voor medewerkers, resellers en ook eindgebruikers. Ik bespreek ze hieronder. 

Wijnand Langen
Wijnand Langen Creative strategist
Medewerkers: employer branding

Medewerkers: employer branding

Het eigen personeel, de primaire verantwoordelijkheid van HR, blijft de grootste groep. Met best-in-class interfaces weten we de kern van een merk over te brengen op medewerkers. Zij ademen hun merk. Ze hebben niet alleen de kennis, ze zijn de beste merkambassadeurs die je je kan wensen.

Voor klanten voor wie hun merk hun kostbaarste bezit is, die veel consument-facing personeel inzetten, is het heel gewoon om leren ook in te zetten als employer branding. Retailers als Hunkemöller, Rituals en G-Star gaan daarmee verder dan product updates en strikte skilltraining. Leren is beleving, verrassend.

Hunkemöller is een goed voorbeeld. Met Live it Up en de academy zetten zij een employer branding campagne op met als doel om 20.000 medewerkers te werven én daarnaast ambassadeurs te maken van hun eigen werknemers. 
Resellers: learning platforms

Resellers: learning platforms

Wanneer je als organisatie gebruik maakt van een reseller netwerk valt dat personeel buiten de verantwoordelijkheid van jouw HR of L&D. Maar juist voor deze mensen wil je je merk zo goed mogelijk neerzetten. Een reseller vertegenwoordigt je merk, maar doet dat niet altijd exclusief. Dat maakt hun keuze voor jouw merk (min of meer) onafhankelijk en des te krachtiger.

Klanten die enerzijds ‘kennisintensieve’ producten hebben en tegelijk afhankelijk zijn van externe verkopers, maken steeds vaker slim gebruik van leren in hun contact met resellers. Essilor (opticiens) en Frans Muller (schoenfournituren) maakten leren onderdeel van hun reseller-communicatie. Maar ook bij bijdrijven in bijvoorbeeld (installatie)techniek zien we deze ontwikkeling. 

Voor resellers is getraind personeel belangrijk maar tegelijkertijd is training is ook kostbaar. Reden voor Essilor om training onderdeel te maken van hun partner incentive programma. Resellers kunnen toegang krijgen tot de trainingsprogramma's binnen het Essilor Expert partnerprogramma.

Eindgebruikers: thought leadership

De laatste groep is de eindgebruiker zelf. Kennis is macht, kennis delen is kracht. Wie als merk een succesvolle academy met kennis over het eigen werkveld deelt, kan ‘thought leadership’ claimen op dit gebied. Zo'n academy voorziet in een behoefte van de eindgebruiker en hoeft daarbij niet eens direct in te gaan op eigen producten om bij te dragen aan het verhogen van de merkwaarde.

Medisch apparatuur specialist OMRON gebruikt haar academy om medisch specialisten van belangrijke kennis te voorzien. Dat specialisten met hun activiteit op de academy gelijk ook hun accreditatiepunten kunnen halen is voor de specialist een praktische extra. Geen verrassing voor ons dat de OMRON academy haar doelstelling van 2000 actieve gebruikers in 2020 glansrijk haalden. Die gebruikers waren bovendien voor 90% mobiel en vooral in lunch- en avonduren actief. Voor ons een teken dat hier echt een aanvullende dienst neergezet is.

Op dit moment ontwikkelt TinQwise een share functie voor de platformen. Een eerste versie van deze tool werd gemaakt voor de OMRON hypertension academy. OMRON vergroot met deze tool met succes het bereik van hun learning content door vanuit het platform learning bite(s) extern te delen. De ontvanger, vaak een collega medisch specialist, ziet vervolgens een beperkt stukje content en wordt uitgenodigd om in te loggen bij de OMRON Academy om verder te kunnen lezen of meer content te raadplegen.  

Moet ik beginnen?

Gaat leren voor jouw organisatie over meer dan kennis en vaardigheden? Raakt het de kern van je organisatie? Word je merk voor een groot deel vertegenwoordigd door resellers of andere externe partijen? Is het gebruik of de verkoop van jouw producten of diensten kennisintensief? Opereer je in een markt waar behoefte is aan algemene kennis over een onderwerp? Kan je één van deze vragen met ja beantwoorden? Dan is het wellicht tijd om na te denken over hoe leren en marketing elkaar in een academy kunnen versterken.  

Moet ik beginnen?

Als leren als marketingtool een goede aanvulling lijkt dan is de beste stap gewoon beginnen. Start klein, start met wat je al hebt. Een beperkte groep, specialisten misschien. Geen nieuwe inhoud, gebruik wat er al is of wat je met kleine aanpassingen geschikt kan maken. Experimenteer en leer.

Heb je de smaak te pakken? Wil je groter, of heb je toch die extra handjes nodig? Neem contact met ons op

Lees verder