Terug naar werk

5 tips voor een succesvolle reboarding 

Sommige mensen vergelijken digitaal werken met een moderne seance. Toegegeven, soms lijkt dat ook zo: “Els, we horen je wel, maar we zien je niet. Maak een geluid als je ons kan zien. Is er nog iemand bij je? …” In het begin moest je er misschien nog om lachen, maar al gauw werd een lach een frons. En nu kan je bijna niet meer wachten om weer naar kantoor te gaan (of de fabriek, or wherever).

Een terugkeer naar de werkvloer is minder vanzelfsprekend dan je zou hopen. Inmiddels hebben veel mensen kennisgemaakt met een hybride vorm van werken, zijn ze nader tot elkaar gekomen, of juist verder van elkaar af gaan staan. Als werkgever, of als HR-afdeling, heb je nu te maken met nieuwe verwachtingen, prioriteiten en patronen. Aan jou de taak om iedereen weer zo soepel mogelijk te laten terugkeren naar ‘de werkvloer’.

Er is een aantal zaken waar je rekening mee kan houden. 

Sergio Pengel
Sergio Pengel Onboarding Specialist

Op de oude voet verder

De meeste organisaties gaan de verleiding niet weerstaan om op oude voet verder te gaan. Ze zien de huidige crisis als een ongelukkige onderbreking. Een mug die een muur probeert om te duwen. De resultaten zijn goed, de mensen zijn blij en je draagt met je organisatie bij aan de maatschappij. Kortom, genoeg redenen om door te gaan.

Laten we voor de grap het beeld eens omkeren. Het is niet langer een mug die een muur probeert om te duwen, maar een muur die de mug gaat verpletteren. Heb je dan nog steeds het vertrouwen dat die oude manier van werken tot het beste resultaat gaat leiden? Hoe zeker kan je zijn dat medewerkers niet alleen begrijpen wat de doelen zijn, maar ook geloven dat ze haalbaar zijn? En op welke manier is een storing een kans in plaats van een bedreiging?

Ok. Einde existentiële oefening. Welke praktische dingen kan je doen? 

1. Communiceer over de (nieuwe) manier van werken

Het minimale wat je als organisatie kan doen is duidelijkheid verschaffen over de nieuwe regels en procedures die van kracht zijn. Wees ook duidelijk over bij wie collega’s terecht kunnen voor vragen, input, of het melden van belangrijke zaken. 

2. Check vroegtijdig in

Niet alles wat je bedenkt is effectief in de praktijk. Het is daarom van belang dat je flexibel bent en gemaakte keuzes ook weer kunt laten vallen of aanpassen. De beste manier om erachter te komen wat er wel of niet goed gaat, is door vroegtijdig in te checken bij de teams. Maak bijvoorbeeld gebruik van een stoplicht. Vraag mensen om alle punten waar ze positief over zijn te verzamelen in het groen en alle negatieve punten in het rood. Daarna kun je reflecteren en aan de slag met het oplossen van de pijnpunten. 

3. Breng mensen samen

Een van de grootste uitdagingen is engagement en het eenvoudige antwoord daarop is: verbinden. De mens is nou eenmaal door en door sociaal. Maak gebruik van een aantal gesprekstarters die niks te maken hebben met Corona. Vraag eens naar wat er in de afgelopen tijd echt goed is gegaan. Of, waar kijk je enorm naar uit? Welke tabbladen staan er nog open?

Geef ook waardering. Zeg tegen je collega dat je hebt uitgekeken naar dit gesprek. Bedank hem of haar. Vertel wat je goed vindt aan de ander. Mocht het te moeilijk zijn om vanuit het niets een compliment te geven, denk dan aan een format als Pecha Kucha. Laat een aantal mensen vertellen over hun passies en waarom die zo bijzonder voor hen zijn.   

4. Geef aandacht aan leiderschap

Goed voorgaan doet goed volgen. Bereid jouw leiders voor op de nieuwe manier van werken. Breng ze op de hoogte van regels, procedures en rollen, maar peil ook hoe ze zelf in de wedstrijd zitten. Zorg ervoor dat managers comfortabel zijn zodat ze een veilige en vertrouwelijke omgeving kunnen stimuleren. Maak gebruik van een format zoals stinky fish of een klaagmuur om pijnpunten te ontdekken. 

Meer daarover weten? Neem contact op

5. Denk aan mogelijkheden voor re- en upskilling

Dit is het moment om na te denken over welke vaardigheden er nodig zijn voor succes. Het is niet ondenkbaar dat sommige skills niet meer zo van toepassing zijn of een beetje zijn weggevaagd. Tegelijkertijd kan het zo zijn dat er een hele andere set vaardigheden nodig is om succes in de toekomst te kunnen garanderen. Geef medewerkers ook zelf de ruimte om na te denken over hoe en wat ze willen ontwikkelen.

Tot slot, betrokkenheid begint bij interesse in elkaar. Het gaat erom dat je als werkgever proactief de toenadering zoekt zodat je samen de juiste oplossing kan vinden. De huidige pandemie dwingt ons om anders te denken over werk, maar sluit niet uit dat dit de laatste keer zal zijn. Er is een vast een nieuwe crisis ergens om de hoek, dus waar het om gaat is jouw vermogen om daar proactief op te reageren. En dat doe je samen. 

Lees verder