Wil je goede reviews van nieuwe starters? Echt impact maken? Start met een 30-60-90 plan. Dit helpt je om jouw intenties voor de eerst 30, 60 en 90 dagen van een nieuwe medewerker zichtbaar te maken. Je stelt prioriteiten, formuleert actiegerichte doelstellingen en je bepaalt hoe je het succes wilt gaan meten. Als je duidelijk bent, dan wordt het voor een nieuwe collega makkelijker om de vliegende start te maken die ze verdienen.
Een paar tips voor het maken van een 30-60-90 plan:
- Denk na over hoe de ervaring van een nieuwe medewerker tussen die drie momenten eruit zou moeten zien.
- Laat bestaande medewerkers eens reflecteren op hun eigen inwerkperiode. Wat werkte heel goed, wat minder goed?
- Vergelijk bovenstaande ervaringen met elkaar en bespreek met elkaar hoe ver de droom van de realiteit af staat.
- Stel, op basis van die verkenning, doelen op voor het inwerktraject en pas daar vervolgens je activiteiten op aan.
- Check regelmatig in met de medewerkers om de juiste balans in het programma te vinden. Zo kom je erachter of er niet te veel informatie op ze wordt gedumpt in de eerste weken en of ze wel echt door het team worden opgevangen.