Handboek Leren & Ontwikkelen in Organisaties

Nicole Slangen
Nicole Slangen Learning Specialist

Learning & Development is een vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt. Leervragen waar ik een paar jaar terug aan heb gewerkt, zou ik met de tools & kennis van nu weer heel anders aanpakken. Ik werd me daar nog meer van bewust toen Nick van Dam, L&D professor, TinQwise vroeg om het hoofdstuk over digitaal leren en leertechnologie in het Handboek Leren & Ontwikkelen in organisaties te reviewen.

Het studieboek -vaste kost voor Onderwijsstudenten en L&D professionals - werd dit jaar herzien en leervormen zoals mobile learning, social learning, immersive learning waren in de laatste uitgave nog geen gemeengoed. Je snapt dat ik natuurlijk graag mijn input gaf over digitaal leren anno nu. In deze blog geen herhaling van deze input, lees vooral het boek :), maar twee ontwikkelingen in learning & development die opvallen:

1. Performance support: Leren wanneer je het nodig hebt

Het onderscheid tussen werktijd en leertijd is voorbij. Parate kennis is niet langer een voorwaarde om productief te zijn, maar is onderdeel van het werk- en productieproces. Leren en werken gaan hand in hand en dragen direct bij aan bedrijfsresultaat. De term die hier vaak voor gebruik wordt, is performance support.

Deze trend heeft direct effect op de digitale leeroplossingen die wij maken. Mobile first ontwerpen is randvoorwaarde. Gebruikers moeten on the job, maar ook in de kantine en onderweg naar huis snel antwoord op hun vraag kunnen vinden. Dat betekent ook dat je daar rekening mee moet houden in het ontwerp van de leeroplossing. Omgevingsfactoren zoals lawaai in de kantine of een korte treinrit maken dat de inhoud écht kort en bondig moet zijn en dat een goede zoekfunctie belangrijk is om even snel even iets terug te vinden.

2. User experience misschien nog wel belangrijker dan leerinhoud

Dan de tweede ontwikkeling. De motivatie van de groepen waar wij leeroplossingen voor maken verandert continu. Doordat mensen op werk en in hun vrije tijd veel tijd online door brengen, stellen ze ongemerkt hogere eisen aan digitale leeroplossingen. Het leerprogramma moet intuïtief ijzersterk zijn en er uitzien als een consumenten website of app. Wij passen bij het ontwerpen van een leeroplossing methodieken toe uit Design Thinking. Het belangrijkste daarbij is de user experience. De designer heeft aandacht voor het gedrag van de gebruikers en de beleving. Wat is er nodig om de aandacht te trekken, vast te houden en de gebruikers steeds te laten terugkomen? Dit gaat veel verder dan alleen de inhoud en lukt alleen als je goed onderzoek doet naar de doelgroep. Hoe leert deze groep mensen, wat is hun context, wat is het doel van de oplossing, welke kennis en vaardigheden zijn nodig, wat wekt hun nieuwsgierigheid, hoe kun je hen belonen?

Dit tweede punt is een mooie brug naar mijn volgende blog over hoe je met je leeroplossing het beste uit een groep haalt. Hou daarvoor vooral het TinQwise blog & socials in de gaten.

· Het Handboek Leren & Ontwikkelen in organisaties vind je op managementboek.nl

· In het hoofdstuk over digitaal leren verwijs ik naar twee prachtige, awardwinning projecten die we met dank aan Hunkemöller en ABN AMRO mochten showcasen. Bekijk ze vooral op onze website: Live it Up! onboarding voor Hunkemöller. En ABN AMRO Virtual Experience.

Lees verder