Een doorkijkje naar de toekomst van L&D

Ilse Leen
Ilse Leen Learning Specialist

Onlangs kwam ik bij een opdrachtgever onverwacht een oud-studiegenoot tegen. Vijftien jaar geleden zaten we samen in de collegebanken — en nu aan weerszijden van de vergadertafel. Zij voor L&D, ik als learning specialist voor TinQwise.

Het was een spiegelbeeld en tegelijk ook niet. Ik realiseerde me maar weer eens hoe je vanuit dezelfde studie en interesses toch op heel verschillende plekken kunt uitkomen.

Beiden zijn we onderwijskundigen en vanuit die rol willen we uiteraard graag allebei effectieve leeroplossingen ontwikkelen die mensen écht helpen te ontwikkelen en groeien. Maar hoe veel verder reiken onze overeenkomsten? Begrijpen we elkaars wereld wel goed, zo vanaf de overkant van de tafel?

“If we learn to understand each other, we will have a better understanding of ourselves.” — Sarah Gadon

Hoe langer ik erover nadacht, hoe meer vragen er in me op kwamen. Wat doet mijn counterpart bij L&D nu precies? Wat vraagt de doelgroep van ze? En de business? Wat is hun rol binnen de organisatie? Met welke problemen worstelen ze? Welke thema’s zien ze? Waar liggen hun eigen behoeften? Welke kansen zien ze? En wat betekent dat voor mijn werk?

“What will be hot in L&D next year?”

Gelukkig ben ik niet de eerste die zich dit afvraagt. De Global Sentiment Survey vraagt bijvoorbeeld al jaren aan ruim duizend L&D professionals wereldwijd: ‘Wat denk jij dat er volgend jaar ‘hot’ is in learning & development?’

2018 in het kort? Artificial Intelligence is hot. Personalisatie, adaptief leren en samenwerkend leren lijken hot, maar zijn het niet (echt meer). Alles rondom ‘proces en methodiek’ hangt enigszins onzeker in het midden. De ‘business’ doet het ook nog steeds behoorlijk goed.

Ook zo nieuwsgierig naar het waarom?

Voordat ik je de uitgebreide samenvatting geef, is het goed te weten dat ‘hot’ in dit verband geen absolute term is. Het gaat vooral om sentiment; een collectieve hoop. Een soort feelings of the crowds. Het zijn dus géén big data analyses of wetenschappelijk onderzoek — maar wel een survey die zich in de afgelopen jaren heeft bewezen als relatief betrouwbare voorspeller.

En de winnaar is…

Goed . De grootste stijger van dit jaar is dus kunstmatige intelligentie. Het fenomeen staat nog niet op nummer één, maar heeft in één jaar tijd een flinke sprong gemaakt naar een bronzen plaats op het erepodium.

Dit komt waarschijnlijk omdat AI concreet en beeldend genoeg is om je er vanalles bij voor te kunnen stellen, maar tegelijk ook vaag en ongrijpbaar genoeg om het gevoel van grote onaangeboorde potentie in zich te dragen. Het is een containerbegrip dat alles afdekt — van algoritmes en machine learning, die bijvoorbeeld kunnen worden ingezet voor learning recommendations; via big data en analytics die leiden tot superieur inzicht in menselijk leergedrag; tot chatbots die je op een menselijke en natuurlijke manier helpen leren in een conversational interface. Ik denk dat minstens één van deze termen valt in elk platform-georiënteerd project wat we bij TinQwise doen.

"Artificial intelligence is everything that hasn’t been done yet.” — Larry Tesler

Het idee dat computers en robots steeds slimmer worden, ons beter leren kennen (en op den duur zelfs beter dan wij onszelf) is een bijzonder intrigerende gedachte, ook voor leren. Het voelt nu meer dan ooit binnen handbereik en leidt dan ook in ons vakgebied tot grootse fantasieën. Artificial intelligence lijkt kortom potentieel hét sluitende antwoord op behoeften uit het verleden als microlearning, personalisatie en adaptief leren. 

Op hun retour. Of…?

Daarover gesproken: die laatste paar trends zijn juist tanende volgens L&D professionals. Misschien speelt de opkomst van AI daar dus wel een rol in. Want waarom zou je je alleen op personalisatie of adaptief leren richten als er een systeem is wat jouw leergedrag zo goed leert kennen dat het je in alles kan voorzien, in welke vorm dat dan ook nodig is?

“Do the best you can until you know better. Then when you know better, do better.” — Maya Angelou

Nu staan personalisatie en adaptief leren nog boven AI in de lijst, maar het aantal stemmen voor deze trends zakt gestaag. AI is de ‘new kid in town’die een veel grotere belofte in zich draagt, én personalisatie en adaptief leren zijn steeds meer gemeengoed geworden. De vraag is dus: hoe lang nog?

Hetzelfde geldt voor collaborative learning. Ook dit wordt steeds meer mainstream. Wij zien het bij TinQwise bijvoorbeeld in de groeiende belangstelling naar social learning. En denk bijvoorbeeld aan (educatieve) escape rooms, waarin samenwerking essentieel is om de missie succesvol af te ronden. Wanneer gevestigde organisaties als bibliotheken, het Rijksmuseum en ABN AMRO zich erin gaan mengen, weet je dat een fenomeen definitief geaccepteerd is.

Kort ander nieuws

Ten slotte zijn er nog een paar noemenswaardige trends die ik je niet wil onthouden:

  • L&D meets de business. L&D treedt steeds meer op als een volwaardige consultant en stakeholder binnen de organisatie, niet alleen als een makelaar die vraag en aanbod bij elkaar brengt.
  • Stuck in the middle: proces en implementatie, zoals curated content, Agile, showing value en de wetenschap van het leren. Ze bekleden al jaren een middenpositie. Een duidelijk geval van niet sexy genoeg om echt ‘hot’ te zijn, maar te belangrijk voor L&D om niet te benoemen.
  • Veelbelovende nieuwe binnenkomer: next gen learning platforms. Ook dit is een containerbegrip met een vage definitie een onduidelijk, maar groot gevoel van belofte.
  • Drop it like it’s (not) hot. En dan hebben we nog de grote winnaars uit het verleden, die steeds meer gemeengoed worden (denk mobile, gamification, video). Of die ooit een prachtig idee leken maar te complex om op grote schaal te implementeren (jep, MOOCs). Ook die staan nog in de lijst, maar dalen begrijpelijkerwijs rap.

Een conclusie

In al het bovenstaande zie ik in ieder geval één duidelijk patroon: de drang van L&D naar grootse, meeslepende technologische ontwikkelingen. Het zijn de allesomvattende containerbegrippen die steeds meer tot de verbeelding spreken en toepasbaar worden geacht in leeroplossingen anno 2018.

Dat zegt alles over de tijdgeest en het landschap waarin L&D opereert. Technologie versnelt in rap tempo. Applicaties worden links en rechts aan elkaar gekoppeld met API’s en Single Sign On. ‘Integratie’ is het hedendaagse toverwoord in veel organisaties. En niet alleen in producten. De business en IT mengen zich in scrum teams. Development en operations slaan de handen ineen in DevOps. Er ontstaan steeds grotere en complexere processen en systemen, waarbij je ook grote en allesomvattende (leer)oplossingen nodig hebt. Cue artifical intelligence en next gen platforms.

Tegelijk weet ik ook dat je juist deze zaken niet ‘zomaar even’ neerzet. Hoe groter het thema, hoe complexer het denk- (en programmeer)werk erachter. Maar: big results require big ambitions. Ik zie het dan ook als mijn opdracht om samen met (mijn oud-studiegenoot van) L&D te kijken naar hoe we dit soort thema’s in haalbare én ambitieuze stappen kunnen opnemen in de leeroplossingen die samen ontwikkelen. Ik heb er zin in!

Lees verder