Dit kan het HBO leren van Apple Music, Greenwheels en Thuisbezorgd.nl

Jean-Luc Laval
Jean-Luc Laval Immersive Learning Specialist

In het hoger beroepsonderwijs wordt nog te veel vanuit producent en afnemer gedacht, vindt Jean Luc Laval van TinQwise. Terwijl eigenlijk de service aan de leerling centraal moet staan. Wat als we dezelfde technieken en methodes gebruiken als Apple Music, Greenwheels of Thuisbezorgd? Hoe zou het onderwijs er dan uitzien?

Eindelijk thuis. Na een lange dag vol meetings op diverse locaties plofte ik neer op de bank. Een aantal minuten daarvoor had ik de Greenwheels op slot gedaan en was naar huis gelopen. Al bijna weer vergeten dat ik een auto had gebruikt liep ik naar huis en bestelde een pizza quatro stagioni.

'Oké Siri, speel de Top 10 van deze week af’, zei ik tegen mijn iPhone die op de bank lag. Twee seconden later hoorde ik Siri de geruststellende woorden, ‘Oké Jean-Luc, hier gaan we dan!’. Heerlijk, ik ging verder waar ik was gebleven en een half uur later werd er aangebeld, pizza!

Met Apple Music kun je kiezen wat je wanneer wilt luisteren.

Blended Learning

De meetings die dag gingen over het veranderen van het Hoger Beroeps Onderwijs naar de eisen van deze tijd. Wat zijn de behoeftes van de leerlingen, docenten en staf? Wat kunnen we veranderen aan de manier van lesgeven en welke behoeftes spelen daarbij? Blended learning heet het in de volksmond.

Als we het hebben over blended learning hebben we het al snel over “leuke tooltjes” als Mentimeter, Kahoot, Socrative, een goede ELO (elektronische leeromgevingen), MOOC’s (Massive Open Online Communities) of Moodle. Soms gaat het over de inhoud van de les, maar zelden gaat het om de gebruikers (de leerlingen en de docent).

Volgens mij komt dit doordat we onderwijs nog niet genoeg als service voor de leerling zien, maar nog steeds als een product wat je afneemt. Gek eigenlijk.

Stel je voor..

Apple Music

‘Oké Siri, speel de Top 40 van deze week’. ‘Sorry Jean-Luc, dat kan alleen op dinsdagmiddag tussen 14:00 en 16:00. En dan alleen de Top 40 van 2004.’

Niet voor te stellen toch? Ik betaal ervoor, het is een dienst die mij kent en daarom voor mij “uniek” is. Maar het volgende scenario vinden we allemaal nog heel normaal.

‘Ik wil graag mijn les statistiek op woensdagochtend doen zodat ik in de middag kan sporten.’ ‘Dat gaat helaas niet, de les is alleen op woensdagmiddag, iedereen moet er gewoon zijn anders mis je toetsstof en haal je de toets niet.’

Thuisbezorgd.nl

Ik wil eten bestellen, maar helaas de friet en hamburger worden niet geleverd. Ik kan alleen aardappelen en boontjes krijgen. Terwijl ik vandaag nou juist even niet zo gezond wil doen, maar lekkere trek heb.

Dit zou belachelijk zijn bij een maaltijdbezorgdienst. Enfin, aan thuisbezorgd zal het niet liggen. Daar kan ik bestellen wat ik wil. Maar waarom is dat zo moeilijk op school?

‘Statistiek snap ik nu wel. Ik wil graag meer weten over de praktische kant van zaken, hoe pas ik het toe in het echt en hoe gebruiken professionals dit?’
‘Stage lopen doe je in je derde jaar, we hebben af en toe wel gastsprekers die langskomen. Voor nu is het de bedoeling dat je leert wat in het boek staat en de toets haalt, dan mag je volgend jaar stage lopen en oefenen in de praktijk.”

Greenwheels

Ik wil een Greenwheels om even naar de Gamma te rijden, maar er is alleen een Ferrari beschikbaar. Tja, die heb ik echt niet nodig…

Ook niet voor te stellen!
Maar dit dan weer wel….

“Alle informatie staat in je rapport, maar de inhoudsopgave van je portfolio voldoet niet aan de eisen. Daarom kunnen we het rapport niet nakijken en ben je gezakt. Heel vervelend, maar we moeten nou eenmaal de regels volgen, anders houden we onze registratie als HBO niet meer vast.”

Hoe dan wel?

Wat zou er gebeuren als we onderwijs ook als dienst zouden beschouwen? Eentje die is gemaakt voor en aansluit bij de behoeftes van de klant, de student in dit geval. Wat als we dezelfde technieken en methodes zouden gebruiken als Apple Music, Greenwheels of Thuisbezorgd? Hoe zou het onderwijs er dan uitzien?

Design thinking

Bij TinQwise doen we aan doelgroep denken en gebruiken we methodes als Design Thinking en Service Design. Belangrijk hierbij is dat je begint bij de doelgroep. Wie zijn ze, wat drijft hen, waar worden ze warm van, wat hebben ze nodig, waar lopen ze tegenaan, waar ervaren ze een probleem? Dit soort vragen vormen de basis van de nieuw te ontwikkelen oplossing. Dat is iets heel anders dan beginnen bij leerdoelen, competenties, regels en voorwaarden, portfolio inhoudsopgaven en vervolgens te bedenken wat de klant eigenlijk nodig heeft.

De doelgroep wil flexibel en persoonlijk onderwijs op maat, los van tijd en plaats…Als we meer denken zoals Apple Music, Thuisbezorgd.nl en Greenwheels is dat echt mogelijk. Laten we vooral doorpakken!

Meer weten?

Bij TinQwise hebben we inmiddels diverse onderwijsinstellingen mogen helpen bij het ontwikkelen van hun onderwijs. Zo hebben SVO (slagersvakopleiding), Fontys Venlo (international businessschool) en Windesheim Hogescholen (zorg & welzijn) inmiddels service design toegepast. Diverse andere onderwijsinstellingen zijn bij ons langs geweest voor een inspiratiesessie over dit onderwerp.

Lees verder