Digitale transformatie: een goed begin?

Ilse Leen
Ilse Leen Learning Specialist
Een sterke leerstrategie is het halve werk

Een sterke leerstrategie is het halve werk

Onlangs las ik dit artikel van McKinsey Quarterly over de digitale transformatie van onze maatschappij en het effect van digitalisering op organisaties.

Wat blijkt? Bedrijven maken de overgang naar digitaal helemaal niet zo snel als je misschien denkt. In 2016 waren bedrijven in allerlei sectoren gemiddeld nog maar 40% gedigitaliseerd. Met andere woorden: veel bedrijven halen minder dan de helft van hun bestaansrecht uit digitale middelen. Eigenlijk is alleen de entertainmentbranche al echt ‘digital mainstream’.

En de rest? Die hobbelt er nog flink achteraan.

Ben je een winnaar of verliezer?

En dat terwijl digitale transformatie van je organisatie cruciaal is in de once in a lifetime technology shift die de wereld op dit moment doormaakt. Door effectieve digitale strategieën te ontwikkelen kunnen bedrijven efficiënter werken en hun omzet vergroten.

Of — nog veel nijpender — bedrijven moeten bedreigingen het hoofd bieden van concurrenten die digital first zijn, voorlopen in de mobile app economy, bouwen op social communities en groeien door influencer marketing. Deze bedreigende concurrenten zijn vaak echte disruptors: bedrijven die de markt op zijn kop zettten. Denk Airbnb, Uber, Netflix, Tesla— of onze eigen Picnic.

Kun je niet transformeren als traditioneel bedrijf? Of ben je zelfs maar ‘gemiddeld’ digitaal? Dan heb je een probleem, voorspelt McKinsey.

"The average- and bottom-performing quartiles will feel the most pain as digital further separates winners from losers.”

Leren over spaghetti en devops

De afgelopen jaren zijn gelukkig steeds meer bedrijven wakker geworden. Ze zien (of voelen al) de noodzaak van een omslag naar digitaal. En de uitvoer daarvan zit hem niet alleen in het ontwikkelen van een nieuwe digitale strategie. Ook het veranderen van de kennis, skills en gedrag van je medewerkers is daarin essentieel. Hallo sterke leerstrategie!

Wij krijgen dan ook steeds meer vragen over dit onderwerp. Van heel concreet (Hoe zorg ik dat de bedrijfsbrede uitrol van ons nieuwe CRM-systeem soepel verloopt?) tot heel complex (Onze IT-architectuur is een berg legacy-spaghetti en we zijn niet meer wendbaar. Help ons de speerpunten van onze nieuwe strategie tussen de oren te krijgen en de mindset van onze mensen te veranderen.)

We zien een scala aan onderwerpen voorbijkomen; van private cloud en data security, tot omnichannel strategy en service-based architecture. Van trends als AI, machine learning, robotics, blockchain tot procesmatige transformaties op het gebied van Agile, Continuous Integration & Delivery en DevOps.

We zien behoeften op het gebied van slimmer (hoe werken algoritmen?) én socialer (hoe werk je samen in een digitaal bedrijf?).

En soms gaat onze rol zelfs verder dan het implementeren van een sterke leerstrategie. Soms zijn we een ware katalysator voor verandering— waarbij we helpen visie en strategie aan te scherpen en te verhelderen door keuzes vast te leggen. 

Ook voorop lopen?

Transformatie als bedrijf gebeurt uiteraard naar buiten toe — naar je klanten. Maar het gebeurt tegelijk óók aan het binnenkant. Leren helpt transformeren. Leren ís transformeren.

Hoe kunnen we de katalysator zijn voor jouw organisatie?

Lees verder