De toekomst van studeren

Nicole Slangen
Nicole Slangen Learning Specialist

Een man als Sebastian Thrun heeft weinig introductie nodig wanneer het gaat om ‘re-invent learning.’ Hij is de oprichter van de Google X Lab, werkte mee aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto van Google en hij was één van de mensen achter Google Glass. Er zijn mensen met een matiger CV inderdaad… Tegelijkertijd doceerde hij aan het Carnegie Mellon en later aan Stanford. Deze week verscheen er een interessant interview met hem in Forbes, waarin Sebastian Thrun veel weggaf over zijn ideeën over ‘het nieuwe studeren’.

Thrun is namelijk – ja ook nog – één van de oprichters van Udacity, een van de bekendste online platformen waar Massive Open Online Courses aangeboden worden, MOOC’s dus. Thrun nam zijn cursus van Stanford mee naar Udacity en zo werd dit één van de eerste opleidingen die aangeboden werd op Udacity. Het succes ervan was enorm, 160.000 studenten uit bijna 200 landen schreven zich in.

Drijfveer

De drijfveer van deze ‘nieuwe meester’ is zijn wil om onderwijs te democratiseren en te verspreiden. En het continue zelf leren en daardoor uitgedaagd te worden. Toen hij Sal Khan (van Khan Academy) hoorde spreken over de tientallen miljoenen studenten die bij hem een opleiding volgde, vroeg Thrun zich af waarom hij eigenlijk tevreden zou moeten zijn met maar paar honderd studenten in zijn klas in Stanford… Ja.. goede vraag inderdaad.

Dus hij stapte over naar Udacity. En dit bleek enorm succesvol. Zijn cursus over kunstmatige intelligentie trok binnen een week maar liefst 160.000 (!) studenten aan. Thrun doceerde samen met Peter Norvig over kunstmatige intelligentie en daarmee onderwezen zij op dat moment meer studenten dan alle professoren ter wereld samen. Check, da’s pas impact maken.

Het is tegenwoordig als professional nodig om altijd op de hoogte te blijven van de meest actuele zaken in je vakgebied. Door Udacity – en vergelijkbare online initiatieven als bijvoorbeeld EDx en Coursera – is het makkelijker jezelf continue professioneel te blijven ontwikkelen, waardoor veel mensen hun baan behouden of juist een andere baan te vinden. “Survival of the smartest”; leren of ‘voorbijgeleerd worden’.

De voordelen van MOOC’s volgens Thrun

Thrun wijst er tijdens het interview vaak op dat in de basis de MOOC’s van Udacity een groot voordeel hebben ten opzichte van de traditionele onderwijsinstituten. De prijzen zijn lager en de docenten zijn mensen die groot zijn geworden door hun kennis of hun gedrevenheid in het bedrijfsleven, niet door het stug te blijven plakken op universiteiten.

Thrun geeft ook zelf aan dat hij gekomen is waar hij is, dankzij zijn passie. En het is die passie wil hij overbrengen op de studenten. Hij zegt dan ook dat falen voor hem net zo geweldig is als slagen, aangezien dit de kans geeft om te kunnen leren. Dat hebben we dat vaker gehoord.

Ambitie is essentieel volgens Thrun, evenals de samenwerking en het enthousiasmeren van een team om de opleiding vorm te geven. Maar vooral de hechte samenwerking met bedrijven en de interactie met studenten zelf is wat deze opleidingen echt goed maken. Die les nemen we ter harte mister Thrun!

Lees verder