3D scannen is straks gemeengoed

Joost Uitdewilligen
Joost Uitdewilligen Managing Partner - Creative Development

Ze bouwden één van de grootste 3D-scanners ter wereld, Rudo Bisschop en zijn zakenpartner Tristan Bethe van Th3rd in Amsterdam. TinQwise sprak met Rudo. Volgens hem heeft 3D scannen de toekomst en kan het ook gebruikt worden voor online leeromgevingen.

Wat doet zo’n scanner?

“We maken een 3D-foto van een object, een dier of een mens. Het resultaat is dat je een drie dimensionaal beeld krijgt. Je kunt iemand hierdoor in z’n geheel, rondom, afbeelden. Dat zorgt voor levensechte beelden.”

Hoe werkt het?

“We hebben hier 136 camera’s neergezet. Iemand gaat in het midden staan, in een A-houding of T-houding. Armen en benen mogen elkaar nergens raken. De camera’s staan op verschillende punten afgesteld en leggen minutieus elke vorm vast. Omdat we de camera’s zo verschillend hebben ingesteld kun je ook een moeder en kind of een hele familie tegelijk als 3D model vereeuwigen.”

Waarom zou je iemand scannen?

“Bij alle bladen, films, animaties, folders en ander beeldmateriaal worden de foto’s langzaam vervangen voor 3D renders. Dit zijn levensechte beelden, maar dan ontworpen op de computer. IKEA gebruikt bijvoorbeeld alleen nog maar 3D-modellen voor al hun beeldmateriaal. Het is echter heel moeilijk om een mens – met al z’n organische vormen – goed te verwerken in zo’n getekend beeld. Dat ziet er al snel onecht uit. Daarom hebben we deze grote 3D scanner gebouwd. We kunnen daar de organische vormen van mensen en dieren mee vastleggen.”

Wat kun je ermee?

“Je kunt jezelf, anderen of je huisdier laten scannen zodat je er een 3D geprint beeldje van kunt laten maken. Of je laat een levensechte avatar van jezelf creëren voor games. Dan speel je bijvoorbeeld zelf mee in De Sims of je bent doelman in de Fifa World Cup 2017. Dit biedt ook perspectief voor online trainingen bij bedrijven. Jij en je collega’s kunnen dan met echte avatars meedoen in de online leeromgeving. Het virtuele wordt dan steeds realistischer.”

Voor welke uitdagingen staan jullie?

“We willen de emotie van mensen goed kunnen vastleggen. En dat kun je niet alleen met techniek. Daarom werken we steeds vaker met fotografen. Die weten hoe ze met mensen moeten omgaan om hen goed in beeld te brengen. Verder willen we het scannen voor animaties en gaming perfectioneren, zodat we zo goed mogelijk beweging kunnen registreren. En ten slotte, willen we 3D-scannen naar de massa brengen. We moeten het dan prijstechnisch aantrekkelijker weten te maken.”

Is de tijd rijp voor deze innovatie?

“We zijn de tijd vooruit, maar dit gaat eraan komen. Je ziet het ook bij ontwikkelingen als de virtuele bril Oculus Rift en de Google Glass. Augmented reality en 3D worden algemeen goed.”

Moeten we allemaal op 3D-training?

“In veel branches speelt 3D nu al een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan de automotive, ziekenhuizen en fotografie. Dit betekent overigens niet dat we allemaal zelf moeten willen scannen of printen. Dat is een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Ik geloof dat er in elke stad print-hubs zullen ontstaan waar je straks producten kunt laten printen. Voor je nieuwe stoel ga je dan naar de printshop.”

Dit is Rudo Bisschop van Th3rd, de 3D-scan is bewerkt en levensecht.

  • Dit zijn verschillende afbeeldingen en bewerkingen van de scan, die ook voor bewegend beeld en animaties gebruikt kunnen worden.

    Dit zijn verschillende afbeeldingen en bewerkingen van de scan, die ook voor bewegend beeld en animaties gebruikt kunnen worden.

  • Dit zijn verschillende afbeeldingen en bewerkingen van de scan, die ook voor bewegend beeld en animaties gebruikt kunnen worden.

    Dit zijn verschillende afbeeldingen en bewerkingen van de scan, die ook voor bewegend beeld en animaties gebruikt kunnen worden.

  • Dit zijn verschillende afbeeldingen en bewerkingen van de scan, die ook voor bewegend beeld en animaties gebruikt kunnen worden.

    Dit zijn verschillende afbeeldingen en bewerkingen van de scan, die ook voor bewegend beeld en animaties gebruikt kunnen worden.

  • Dit zijn verschillende afbeeldingen en bewerkingen van de scan, die ook voor bewegend beeld en animaties gebruikt kunnen worden.

    Dit zijn verschillende afbeeldingen en bewerkingen van de scan, die ook voor bewegend beeld en animaties gebruikt kunnen worden.

Lees verder