ABN AMRO Haal meer uit je collega

ABN AMRO
De case

Klantbelang centraal? Ervaar het in VR

Als je werkt op het hoofdkantoor heb je weinig of geen klantcontact. Terwijl alles draait om de klant. De hoofdkantoormedewerkers laten ervaren welke impact hun beslissingen hebben op klanten en collega’s van de bankkantoren die de klanten bedienen? Dat lukt nu dankzij een unieke online leeroplossing met Virtual Reality. Een veilige manier om te ervaren wat het vertonen van ander gedrag je oplevert.

ABN AMRO is de eerste organisatie ter wereld die e-learning combineert met VR door middel van een ‘asymmetrische multi-player’: Twee medewerkers leren samen door ervaring en interactie via verschillende devices. De ene medewerker in Virtual Reality (3D) en de ander met de computer (2D).

Bekijk de video

Slimmer

De experience bestaat uit twee rollen die worden verdeeld onder twee hoofdkantoorcollega’s. De een is een hoofdkantoormedewerker (zichzelf dus) en de ander een bankkantoormedewerker. Je moet slim samenwerken, want je hebt een gezamenlijk doel: in één werkdag de juiste balans realiseren tussen NPS (klanttevredenheid) en overige doelen. De bankkantoormedewerker helpt in VR klanten aan de balie, de hoofdkantoormedewerker krijgt op de computer hoofdkantoorbeslissingen voorgeschoteld.

Socialer

Allebei de rollen hebben invloed op de scores, maar de hoofdkantoormedewerker heeft ook invloed op het spelverloop van de bankkantoormedewerker. Net als in het echte leven! In de experience gaat het om beslissingen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat het drukker wordt in het bankkantoor, dat klanten tevreden binnen komen, of juist niet. 

Na een kwartier wisselen de medewerkers van rol, zodat iedereen leert hoe het voelt om de ander te zijn. Na afloop bespreken ze samen met de facilitator - en dat is dus een échte bankkantoormedewerker - hun ervaringen. 

Impact

Hoofdkantoormedewerkers ervaren nu als het ware real time welke impact hun beslissingen op het hoofdkantoor (kunnen) hebben op de bankkantoren en dus op klantervaringen en de bedrijfsresultaten. Samenwerking verbeteren door het bevorderen van wederzijds begrip: dat is optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van VR.   

Learning

  • Is gedrag veranderen dankzij Virtual Reality de toekomst?

    Ja. Volgens TinQwise wel. Creatief Directeur Joost Uitdewilligen gaf er al een TEDx talk over en noemt het 'Immersive Learning.'

    Leer meer over 'Immersive Learning' 

Van idee naar resultaat

  • Ook een VR oplossing ontstaat uit sticky notes

  • Noeste arbeid

  • Geluid testen

  • Virtual Reality test

  • Promotieposters

  • Dit wordt een levensgrote VR bril

  • Het begint steeds meer te lijken

  • Et voilá

  • Geen medewerker van ABN AMRO mist deze bril

  • Het echte kantoor van ABN AMRO

  • Het kantoor van ABN AMRO in VR

Samen slimmer

De VR leeroplossing voor ABN AMRO is ontwikkeld samen met AlterAct. Check hier de website van AlterAct en hieronder welke collega's van TinQwise en AlterAct bijdroegen aan het project.

Deze TinQers werkten mee aan dit project